Door de vier kernhandelingen te combineren met Geweldloze Communicatie leer je vanuit een professionele én menselijke toon aansluiting te vinden bij de cliënt. De kernhandelingen geven richting en structuur aan de begeleiding, de Geweldloze Communicatie zorgt voor meer begrip en respectvol contact. Zo ontstaat een samenwerkingsrelatie die de cliënt werkelijk ondersteunt in zijn herstelproces.
Als de scholing zich enkel richt op Geweldloze Communicatie, dan leer je vooral om vanuit empathie te luisteren, te verwoorden en samen te onderzoeken welke behoeften een rol spelen. Deze aanpak helpt om de communicatie te verbeteren, maar dan ontbreekt de structuur die de vier kernhandelingen bieden bij de begeleiding. Zo loop je de kans om minder grip te krijgen op de voortgang in de ondersteuning en de cliënt te helpen zijn eigen regie te versterken.
De vier kernhandelingen: verbinden, verstaan, verzekeren en versterken zijn ontwikkeld binnen SRH n.a.v. onderzoek door J.P. Wilken. In dit onderzoek hebben cliënten aangegeven wanneer herstelondersteunende zorg als ‘weldadig’ wordt ervaren. Krachtig is om te reflecteren op welke kernhandeling(en) je inzet en hoe je ze inzet. Je kunt met collega’s ontdekken: hoe je het beste bijdraagt aan herstelondersteunende zorg.
Geweldloze communicatie (GC), ook wel verbindende communicatie (VC) of Nonviolent Communication (NVC) genoemd, is een wijze van communiceren die is ontwikkeld door Marshall Rosenberg. Hij ziet empathie als rode draad om in verbinding met elkaar en jezelf te komen en te zijn. Hij gebruikt daarbij ter illustratie de taal van de jakhals en de giraf. De jakhals is competitief ingesteld en autoritair. De giraf is zowel zachtaardig als sterk, luistert met respect en empathie en houdt rekening met de behoeften van de ander.
Geweldloze communicatie (IC231)
Bewust worden van gedrag en de eigen reactie (jakhals en giraf)
- Inhoud
Wat leer je?
Je weet wat de vier kernhandelingen zijn en je kunt deze toepassen op praktijksituaties. Je krijgt inzicht in hoe je communiceert en je kunt het gespreksmodel uit Geweldloze Communicatie toepassen om zo te komen tot communicatie van mens tot mens.
Werkwijze
- Je gaat reflecteren op eigen meegebrachte casuïstiek vanuit de vier kernhandelingen.
- Er is een interactief college over de kernhandelingen en over Geweldloze communicatie met: achtergrondinformatie en wat ze inhouden.
- Je oefent met situaties: van waarnemen, naar gevoel, naar behoefte(n) en verzoek.
- Je oefent met eigen praktijksituaties het gespreksmodel van Geweldloze Communicatie.
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
- DatumDeze twee dagdelen (2 keer 3 uur) of 1-daagse (1 keer 6 uur) wordt, in overleg, incompany uitgevoerd.
(Omvang: 6 uur) - Accreditatie
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- POH-GGZ
- Ggz-agoog
- Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
- Jeugdverpleegkundige
- Mbo-verpleegkundige
- Jeugdzorgwerker
- Sociaal pedagogisch hulpverlener
- Social worker
- Maatschappelijk werker
- Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
- Activiteitenbegeleider
-
Docenten
Jacquelin Zents
Jacquelin Zents is Hoofdopleider SRH en Strengths. Zij adviseert en helpt organisaties met het implementeren en borgen van SRH. Zij traint professionals en teams in de geestelijke gezondheidszorg, VGZ en maatschappelijke opvang en zij leidt coaches en docenten op. Ze is eindverantwoordelijke voor de kwaliteit van onze SRH cursussen en opleidingen. Als gecertificeerd mindfulness-trainer en coach (VVM) toegevoegd aan het onderdeel Geweldloze Communicatie.Lees meer - Literatuur
- Reviews