Post-hbo specialisatieopleiding comorbiditeit naast autisme  (AU194)

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe begeleid en behandel je mensen die een autismespectrumstoornis (ASS) hebben in combinatie met een andere stoornis of problematiek? In deze opleiding doe je specialistische kennis en vaardigheden op om deze cliënten te kunnen helpen met hun (veelal onbegrepen) gedrag en verstoorde emotieregulatie. Zo trek je gestagneerd functioneren en ontwikkelen weer vlot.
 
  • Inhoud

    Je leert in deze opleiding hoe je op methodische en onderzoeksmatige wijze specialistische kennis, inzicht en vaardigheden kunt verkrijgen. Deze kun je inzetten ten behoeve van de begeleiding en behandeling van cliënten met autisme en ernstig probleemgedrag. Hun gedrag wordt veelal niet begrepen, omdat het vaak voortkomt uit een of meer diagnoses naast autisme (dubbeldiagnose, comorbiditeit of anderszins complicerende factoren). Vaak is sprake van een verstoorde emotieregulatie. Behandeling en begeleiding stagneren regelmatig, waardoor ook de ontwikkeling en het functioneren van de cliënt met ASS stagneert.

    De opleiding is in 2018 vernieuwd en blended vormgegeven. Dat betekent dat je zowel online leert als klassikaal onderwijs volgt, onder begeleiding van de beste docenten in het vak. Deze combinatie maakt de opleiding niet alleen aantrekkelijker in prijs, de twee leervormen versterken elkaar ook. Zo kun je vooraf individueel of samen met andere deelnemers voorbereidende opdrachten uitvoeren, oefenen en online uitwerkingen inleveren. Tijdens de bijeenkomsten kun je met de docent en andere deelnemers meteen verder aan de slag met het trainen van vaardigheden. Op deze manier bereik je je leerdoelen nog effectiever en efficiënter!

    Wat kun je verwachten?

    De specialisatieopleiding autisme en comorbiditeit wordt vormgegeven aan de hand van een N=1 onderzoek. Kenmerkend voor N=1 onderzoek is dat de casuïstiek van één cliënt wordt beschreven: voor, tijdens en na de interventie. Metingen vinden meerdere malen plaats zodat het verloop van de ontwikkeling als gevolg van de interventie goed te zien is.

    Globale inhoud:
    Ontstaan van comorbiditeit in de loop van de ontwikkeling

    •  Diagnostiek van comorbiditeit
    •  Behandeling van ernstige gedragsproblemen bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking
    •  Behandeling opvoedings- en relatieproblemen
    •  Behandeling angst, (dwang, trauma) en depressie
    •  Behandeling van verslaving, oa gamen
    •  Behandeling van persoonlijkheidsproblemen
    •  Eindpresentaties over de N=1 per deelnemer
    Je maakt zelf een keuze waar je het accent op wil leggen: jeugd en gezin, volwassenen, ouderen of verstandelijke handicap en autisme. Voor het N=1 onderzoek kies je een casus die bij deze keuze past. Je verzamelt relevante wetenschappelijke (evidenced based) literatuur over de problematiek en behandeling van de door jouw gekozen casus.
    In de opleiding wordt rekening gehouden met je rol/functie als autismespecialist in je organisatie en het werken met externe samenwerkingspartners (spilfunctie).
     

    Wat leer je?

    • Je verwerft kennis over comorbiditeit bij autisme. Je onderzoekt en analyseert wat ten grondslag ligt aan de problemen voor de cliënt en zijn systeem. Op basis daarvan maak je een keuze welke probleemvraag als eerste aandacht verdient binnen de begeleiding en behandeling van de cliënt. Deze aanpak kun je onderbouwen vanuit consultaties, richtlijnen en literatuur. Je leert de samenhang te zien tussen de verschillende problematieken.

      Je leert hoe je een ontwikkelingsprofiel schrijft waarin het huidige gedrag en de klachten in samenhang worden toegelicht. Hierbij is aandacht voor de levensloopontwikkeling. Dit ontwikkelingsprofiel is voor alle betrokkenen het uitgangspunt voor handelen en interventies.

      Je ontwikkelt je vaardigheid om stagnaties in de hulpverlening aan de cliënt te signaleren. Je leert hoe je interventies hierop inzet of opdracht hiertoe geeft. Deze interventies weet je te monitoren op het effect dat ze hebben op de levenskwaliteit van de cliënt.

      Je leert hoe je zicht krijgt op het (hulpverleners-)netwerk van de cliënt en waar nodig deze uit te breiden. Ook train je persoonlijke en communicatieve vaardigheden die je hierbij helpen.
      Ingezette interventies leer je evalueren.

    Toetsen

    Toetsing vindt plaats ten aanzien van:
    • Beheersing van de verplichte literatuur
    • Ontwikkeling van de algemene en de per les geformuleerde, specifieke competenties
    • Uitvoering, beschrijving en presentatie van de N=1

    Werkwijze

    De opleiding wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.  Wil je gezamenlijk met je hele team deze opleiding volgen? Dat kan! Deze opleiding kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    8 lesdagen van 9.30 - 12.30 en van 13.30 - 16.30 uur plus 8 keer een online meeting van 19.30 - 20.30 uur. De zelfstudie bedraagt 4-8 uur per week.

    Datums

    Lesbijeenkomsten op 7 donderdagen en 1 vrijdag*: 13 februari, 12 maart, 2 april, 23 april, 22* mei, 4 en 18 juni, 2 juli 2020
    Online meetings op dinsdag: 4 februari, 3 maart, 24 maart, 14 april, 12 en 26 mei, 9 en 23 juni 2020

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt het certificaat wanneer je 100% aanwezig bent geweest en na afronding van de toetsen met een voldoende.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Toegepast psycholoog
    • Verpleegkundig specialist
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Maatschappelijk werker
    • Diagnostisch werkende
    • Vaktherapeut
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
    Je bent tenminste afgestudeerd op bachelor onderwijs of vergelijkbare beroepsopleiding (met gelijk aantal ECT's of studiepunten als bacheloronderwijs). Je ben in bezit van een diploma post-hbo opleiding autismedeskundige of vergelijkbare opleiding óf je bent afgestudeerd als orthopedagoog of (school)psycholoog. Je hebt minimaal twee jaar relevante praktijkervaring op hbo-niveau met mensen met een autisme spectrum stoornis. Mocht je niet aan deze eisen voldoen en je wel willen ontwikkelingen op het gebied van autisme kijk ook bij onze post-hbo opleiding autismedeskundige. Deze kent andere toelatingseisen met betrekking tot de vooropleiding.

    Het is belangrijk dat je voor de online sessies beschikt over een laptop met een snelle, stabiele internetverbinding, een webcam en headset of microfoon en geluid.

  • Docenten
    dr. John van Daal

    dr. John van Daal

    John van Daal is werkzaam als klinisch psycholoog bij het regionaal autisme centrum in Helmond en werkt met zowel kinderen als volwassenen met autisme, als ook hun omgeving.

    John is opleider KP en GZ psycholoog en is in verschillende consortia ook praktijkopleider geweest. John is bestuurslid van CASS18Plus, een netwerk van professionele GGZ hulpverleners voor volwassenen met een autismespectrumstoornis.Lees meer
    Mischa Wink MSc

    Mischa Wink MSc

    Mischa Wink is Orthopedagoog-generalist NVO. Ze is directie-bestuur en regiebehandelaar bij Stichting Mischa Wink. Mischa Wink heeft een specifieke expertise op het gebied van puberteit en seksualiteit bij autisme en is seksuoloog i.o. Vanuit haar expertise heeft ze Methode Pubermind ontwikkeld. Binnen de Stichting biedt Mischa Wink behandeling en diagnostiek aan kinderen en jongeren met autisme en hun systeem. Tevens biedt Mischa behandeling aan (jong)volwassenen met specifieke hulpvragen (seksualiteit, trauma, agressie). Daarnaast is Mischa autismespecialist en aan de RINO Groep verbonden als hoofddocent voor de autismeopleiding.Lees meer
  • Literatuur
    Boeken waarover de cursisten dienen te beschikken gedurende de opleiding:
    • Schuurman, C., Blijd-Hoogewys, E. & Gevers, P. (2013). Behandeling van volwassenen met een autismespectrumstoornis. Hogrefe Uitgevers Bv.
    • Staveren, R., van (2018). Hart voor Herstel. Werken aan een menswaardige ggz. Uitgeverij de Tijdstroom.
    • Spek, A. (2010). Mindfulness bij volwassenen met autisme. Een wegwijzer voor hulpverleners en mensen met ASS. Hogrefe Uitgevers Bv.
  • Reviews
    Reviews