Start op:

Kosten: € 890

incl. lunch en digitale literatuur, excl. boeken (ongeveer € 80)

In ons sfeervolle huiscafé stel je zelf je maal­tijd samen uit het buffet, verzorgd door onze huis­cateraar VITAM.

Diagnostiek en behandeling van volwassenen en ouderen met hersenletsel  (A2065)

De impact van gebrek aan ziekte-inzicht op de behandeling en de interactie met de omgeving

Het erkennen en herkennen van de onzichtbare gevolgen van niet-aangeboren hersenletsel is vaak moeilijk voor zowel de persoon zelf als zijn omgeving. Dit leidt regelmatig tot problemen op cognitief, communicatief, gedragsmatig en emotioneel gebied. Deze cursus geeft je inzicht in onder meer de diagnostische instrumenten, het interpreteren van neuropsychologisch onderzoek, de te gebruiken tactiek en interventies, en het ondersteunen van de omgeving.
 

Feiten

  • Omvang: 4 lesdagen van 09.30-16.30 uur
  • Datums: 11 februari, 20 maart, 3 en 24 april 2020
  • Locatie: Utrecht
  • Docenten: drs. Arno Prinsendr. Martine van Zandvoort
  • Docenten

  • Kosten: € 890
  • Cursuscode: A2065

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Psychiater
Lees de volledige doelgroepinformatie
Gz-psycholoog BIG, Psychotherapeut BIG, Klinisch psycholoog BIG, Klinisch neuropsycholoog BIG en Psychiater

Je bent als behandelaar werkzaam in een verpleeghuis, verzorgingshuis, revalidatiecentrum of ziekenhuis.

Accreditaties

Accreditatie: FGzPt

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Niet-aangeboren hersenletsel (hierna hersenletsel) heeft vaak blijvende gevolgen. Deze gevolgen kunnen zichtbaar en onzichtbaar zijn. De zichtbare, lichamelijke, functionele beperkingen vallen vaak direct op. Men heeft in de gaten dat er iets aan de hand is en met hulp van arts, fysiotherapeut en andere professionals wordt gewerkt aan herstel en acceptatie.
 
Bij de onzichtbare gevolgen verloopt het proces ingewikkelder. Dit kunnen gevolgen zijn op cognitief gebied (o.a. geheugen-, aandachts-, plannings- of taalbeperkingen), op emotioneel gebied (o.a. stemmingsproblemen of angstproblemen) of op gedragsmatig gebied (o.a. niet kunnen leren van ervaringen, verstoorde controle ven je eigen gedrag of apathie). De herkenning en erkenning van de onzichtbare gevolgen is regelmatig een probleem voor de persoon zelf en ook voor zijn omgeving. Dit proces gaat door nadat de revalidatiefase is afgesloten en het 'gewone' leven wordt opgepakt.
Volwassenen en ouderen met hersenletsel hebben daardoor moeite met het formuleren van een hulpvraag. 'Heb ik een probleem dan?', is een vaak gestelde vraag. Ook voor de naasten is het niet altijd duidelijk wat de gevolgen zijn van het hersenletsel en hebben regelmatig een vage hulpvraag (Help, ik heb een andere partner gekregen).

Wat leer je?

  • Diagnostiek: geeft de locatie van het hersenletsel informatie over welke functies verstoord kunnen zijn?
  • Diagnostiek: wat zijn de gevolgen van het hersenletsel op stoornisniveau? Welke impact hebben de stoornissen op het leven van een persoon met hersenletsel?
  • Verlengde diagnostiek: hoe vertaal je de stoornissen naar het activiteiten- en participatieniveau?
  • SADL-3: in kaart brengen van het ziekte-inzicht per cliënttype en levensgebied.
  • Welke tactiek en interventies kun je als behandelaar bij verminderd ziekte-inzicht inzetten?
  • Hoe betrek je andere disciplines  bij de behandeling?
  • Hoe betrek je de naasten bij de behandeling?
  • Welke behandeling/ondersteuning heeft de omgeving zelf nodig? Wie geeft deze behandeling/ondersteuning?

Doelgroep

Je bent als behandelaar werkzaam in een verpleeghuis, verzorgingshuis, revalidatiecentrum of ziekenhuis.

Inhoud

  • Diagnostiek: geeft de locatie van het hersenletsel informatie over welke functies verstoord kunnen zijn?
  • Diagnostiek: wat zijn de gevolgen van het hersenletsel op stoornisniveau? Welke impact hebben de stoornissen op het leven van een persoon met hersenletsel?
  • Verlengde diagnostiek: hoe vertaal je de stoornissen naar het activiteiten- en participatieniveau?
  • SADL-3: in kaart brengen van het ziekte-inzicht per cliënttype en levensgebied.
  • Welke tactiek en interventies kun je als behandelaar bij verminderd ziekte-inzicht inzetten?
  • Hoe betrek je andere disciplines  bij de behandeling?
  • Hoe betrek je de naasten bij de behandeling?
  • Welke behandeling/ondersteuning heeft de omgeving zelf nodig? Wie geeft deze behandeling/ondersteuning?

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.

Accreditatie & Erkenning

Literatuur & Benodigdheden

  • Smits, P., Ponds, R., Farenhorst, N., Klaver, M. & Verbeek, R. (2016). Handboek Neuropsychotherapie (1e druk). Amsterdam: Boom Uitgevers. ISBN: 9789089535634
  • Prinsen, A. Heb ik een probleem dan? Ziektebesef en interventies bij hersenletsel. (2013) ISBN 97 8909 0236 124
  • Prinsen, A. (2009). Ga toch weg! Behandeling van ziekte-inzicht bij hersenletsel (1e druk). InteraktContour. ISBN: 9789090236124

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

  • Docenten: drs. Arno Prinsendr. Martine van Zandvoort
  • Docenten

    Enthousiast geworden?
    Schrijf je meteen in!

    Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: A2065 zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl