Start op:

Inschrijven is niet meer mogelijk.

Hoogbegaafde volwassenen in de ggz  (D1925)

Wat is normaal gedrag bij hoogbegaafden en wat is pathologisch? In deze cursus leer je hoogbegaafdheid herkennen en de problemen die ermee gepaard kunnen gaan. Je krijgt handvatten voor gespreksvoering, indicatiestelling en doorverwijzing, zodat je doeltreffend met deze mensen kunt omgaan.
 

Feiten

  • Omvang: 2 maandagen van 10:00 tot 17:00
  • Datums: 4 en 11 november 2019
  • Locatie: Utrecht
  • Docenten: Rianne van de Vendrs. Pleun van Vliet
  • Docenten

  • Kosten: € 575
  • Cursuscode: D1925

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Basispsycholoog
  • Psychiater
  • Arts
Lees de volledige doelgroepinformatie
Gz-psycholoog BIG, Psychotherapeut BIG, Klinisch psycholoog BIG, Klinisch neuropsycholoog BIG, Eerstelijnspsycholoog NIP, Basispsycholoog, Psychiater, Arts, Verpleegkundig specialist, Hbo-verpleegkundige, Maatschappelijk werker en Diagnostisch werkende

De cursus is daarnaast ook interessant voor huisartsen, bedrijfsartsen, medewerkers van het UWV en studentdecanen/-begeleiders.

Accreditaties

Accreditatie: NIP, NVvP, Registerplein

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Onderzoek naar hoogbegaafdheid bij kinderen heeft de afgelopen 30 jaar veel kennis opgeleverd over de wijze waarop hoogbegaafde kinderen functioneren. Als gevolg daarvan staan scholen en ouders tegenwoordig veel middelen ter beschikking om de talenten van hoogbegaafde kinderen te stimuleren en deze kinderen te begeleiden tot zelfbewuste, zelfsturende volwassenen.

De hoogbegaafde kinderen van vroeger hebben deze specifieke begeleiding niet gekend en mede daardoor zijn zij niet allemaal tot evenwichtige personen opgegroeid. 

Hoewel onderzoek naar hoogbegaafdheid bij volwassenen nog in de kinderschoenen staat, is al wel duidelijk dat het ook bij deze groep niet alleen om een opvallend hoge intelligentie gaat, maar eveneens om een andere wijze van denken, voelen, gedrag, behoeften en intenties. Hoogbegaafde volwassenen kenmerken zich als groep ondermeer door opvallende gedrevenheid, sensitiviteit en creativiteit. Ondanks het feit dat hoogbegaafde volwassenen slechts een klein deel uitmaken van de Nederlandse bevolking, komen zij vanuit dit anders-zijn relatief vaak in aanraking met de ggz, met name wanneer zij zelf niet weten dat zij hoogbegaafd zijn. Op de nietsvermoedende hulpverlener maken zij dan al snel de indruk te lijden aan gangbare vormen van psychopathologie, zoals ASS, depressie, manie, ADHD of een persoonlijkheidsstoornis.
De specifieke problemen die in een volwassen leven met hoogbegaafdheid gepaard kunnen gaan zijn echter geen afwijking, ook al kunnen ze op hun beurt wel tot psychopathologie leiden.

Deze cursus richt zich op het onderscheiden van normale kenmerken van hoogbegaafdheid van de pathologische varianten op normaal gedrag met als doel hulpverleners sensitiever te maken voor de specifieke kenmerken van hoogbegaafdheid en hoogbegaafde cliënten te behoeden voor inadequate hulpverlening.

Een voorgaande deelnemer over deze cursus:
'Beide docenten zijn bijzonder enthousiast en vakkundig. Hun expertises vullen elkaar uitstekend aan.'

Wat leer je?

Je ontwikkelt sensitiviteit in het tijdig herkennen van tekenen van hoogbegaafdheid bij volwassenen en hun kenmerkende problematiek. Je krijgt handvatten aangereikt ten aanzien van gespreksvoering, indicatiestelling en doorverwijzing om doeltreffend met deze specifieke doelgroep om te gaan.

Doelgroep

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Basispsycholoog
  • Psychiater
  • Arts
  • Verpleegkundig specialist
  • Hbo-verpleegkundige
  • Maatschappelijk werker
  • Diagnostisch werkende
De cursus is daarnaast ook interessant voor huisartsen, bedrijfsartsen, medewerkers van het UWV en studentdecanen/-begeleiders.

Inhoud

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • welke vooroordelen heersen er over hoogbegaafdheid?
  • wat zijn verschillende visies op hoogbegaafdheid?
  • hoe herken je hoogbegaafdheid?
  • hoe wordt hoogbegaafdheid vastgesteld?
  • wat is de relatie tussen hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit?
  • welke kenmerken van hoogbegaafdheid vertonen overlap met pathologische eigenschappen?
  • welke stoornissen komen vaak voor bij hoogbegaafdheid?
  • welke begeleiding hebben hoogbegaafden nodig voor hun privé- en werkproblemen?
  • voor welke uitdagingen stelt de hoogbegaafde cliënt de hulpverlening?

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

Accreditatie & Erkenning

Literatuur & Benodigdheden

Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele aan te schaffen boeken.

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

  • Docenten: Rianne van de Vendrs. Pleun van Vliet
  • Docenten

    Enthousiast geworden?

    De inschrijving voor deze cursus is gesloten, bovenin vind je de andere beschikbare datum(s).

    Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: D1925 zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl